Monday, June 20, 2011

Azan&Iqamat anak yg br lahir

Dalam tempoh yang segera mungkin,anak itu perlu di azan dan diiqamatkan.adalah sunat utk azan di telinga kanannya dan iqamat ditelinga kirinya tidak kira anak lelaki atau perempuan.seeloknya sibapa sendiri yang melaksanankan tugas yg riskas,tapi penuh makna ini.Azanlah dan iqamatlah dgn penuh,kusyuk,pasrah dan mengharap.Pastikan suaranya jelas,sebutanya tepat dan lebih baik lagi bersma penghayatan maknaya.Sambil azan dan iqamah,bolehlah hati bapa tadi mendambakan harap agar allah jadikan telinga,mata,lidah dan seluruh anggota anak itu dekat dgn allah dan jauh dari syaitan.
Rasullulluah pernah bersabda''siapa yg baru mendapat seorang anak,lalu diazankanya ditelinga kanan serta diiqamatkan pula ketelinga kiri,maka anak itu tidak akan diganggu oleh syaitan'' riwayat al-baihaqi.
Tujuannya utk memastikan kalimah pertama yg masuk dlm deria pendengaran anak adalah kalimah2 suci.kalimah kebesaran allah,syahadah,serta seruan kpd solat dan kejayaan digemakan ketelinga bayi agar hikmah dan pengertianya menyerap hingga ke lubuk kalbu sianak.lantas anak itu menjelmakanya dlm bentuk keyakinan dan amalan sepanjang hayatnya.
selain itu kalimah ini juga berperanan sbg menghalau iblis dan syaitan yg sentiasa merancang serta mencari peluang utk menyesatkan anak adam.namun azan dan iqamah amat ditakuti mereka.maka tindakan melaungkan azan dan iqamat itu sbg gendang perang dan amaran keras ke atas syaitan supaya tdk mendekati anak itu.

Tahnik
Tahnik maknanya mengunyah kurma lantas memindahkanya ke lidah anak yg baru dilahirkan.caranya ialah seperti berikut:
*Kunyah kurma atau sesuatu yg manis spt madu
*letakkan kurma yg tlh dikunyah di hujung jar
*masukkan perlahan-lahan hujung jari kedlm mulut anak yg baru dilahirkan
*gerakkan jari itu kekanan dan kiri dgn lemah lembut sehingga meliputi keseluruhan mulut anak kecil dgn kuram yg dikunyah tadi.
Hikmah tahnik
supaya otot-otot mulut menjadi kuat dan menbolehkan anak itu menghisap susu badan dgn bail.selain itu perbuatan tahnik ini afdal dilakukan oleh org-org yg soleh dan bertaqwa bagi mengambil berkatnya.

No comments: