Sunday, November 14, 2010

SECRET RECIPE






Disbbkan hujan terpaksalah berteduh sekejap sambil makan n minum secret recipe, hujan-hujan mcm ni perut pun berbunyi tu sbb licin semuanya...

RIADAH DI PUTRAJAYA..





Dan hujan pun berlalu, maka sempatlah anak kesayanganku bermain-main di kawasan sekitar putrajaya...




PUTRAJAYA





Tiada aktiviti sgt minggu ni, so papa dgn sukacitanya mengajak ibu ke putrajaya tapi alangkah sedihnya bila sampai kat sana sedikit mendung diikuti hujan renyai-renyai...ibu & papa sempat solat asar kejap & disebabkan tak blh nak bw aqil round aktiviti kat sini hanyalah makan sambil tgk hujan huk..hujan...
Note: budak ni mmg susah nak senyum kalau nak tgk dia senyum kena geletek...




FUNGSI PERMAINAN KANAK-KANAK

Permainan Kanak-kanak, Bagaimana ia Berfungsi?
Penyelidikan telah menunjukkan bahawa permainan membantu memulakan
proses perkembangan otak bayi. Otak bayi berada dalam keadaan yang sangat baik untuk berkembang, mudah-mudahan bayi anda akan tumbuh menjadi orang yang cerdas.
Tapi mengapa permainan begitu mempengaruhinya?

Pertama, mari kita lihat bagaimana otak bayi berkembang sepanjang usia kanak-kanak.
Buat pengetahuan para ibu bapa, otak anak anda berkembang lebih pesat pada zaman kanak-kanak berbanding waktu lain. Perkembangan otak bayi begitu pesat sehingga mencapai sekitar 60% berbanding perkembangan otak orang dewasa.

Ketika otak dalam proses pertumbuhan, sel-sel saraf yang dipanggil neuron, yang menyerupai kabel elektrik, pesat berkembang biak. Bayi yang baru dilahirkan, mempunyai banyak kabel yang tidak bersambung. Pada tahun pertama, neuron ini belajar untuk bekerja lebih baik dan mula bersambung antara satu sama lain untuk membina litar yang membolehkan bayi untuk berfikir dan melakukan lebih banyak perkara. Setiap bayi yang membina pengalaman baru dan berinteraksi dengan persekitaran mereka akan membina beberapa sambungan pada otak bayi.

Asasnya adalah:
Semakin banyak rangsangan pada bayi anda,Semakin banyak sambungan saraf bayi anda dibina.Semakin banyak sambungan saraf bayi anda dibina, semakin baik otak berkembang. Semakin baik otak berkembang, semakin pintar bayi.
Dalam rangka mengoptimumkan sambungan saraf-saraf otak bayi anda, bayi perlu dirangsang melalui lima panca indera: mendengar, melihat, merasa, mencium, dan menyentuh. Ketika inilah permainan berfungsi.

Sebilangan alat-alat permainan ini direka tepat untuk semua itu. Ia direka untuk memberikan multi-rangsangan kepada panca indera.

Anda akan akan mendapati bahawa:
Pendidikan BayiPermainan + Layanan Ketika Bayi Bermain = Bayi Genius

BILA ANAK LAMBAT BERCAKAP

ARTIKEL KE2 YG IBU BACA
Anak saya sudah berusia 2 tahun setengah namun masih belum pandai bercakap lagi. Boleh bantu tak?”
“Anak saya masih belum pandai bercakap lagi, sedangkan semua kawan-kawan sebayanya sudah pun petah bercakap. Saya cemburu melihat mereka.”

Sebenarnya, semua anak-anak belajar bahasa mengikut aturan yang sama, mereka belajar nama-nama pertama, kemudian mereka mula menggabungkan perkataan-perkataan tersebut dan akhirnya mereka pandai membuat ayat.

Cepat atau lambat bergantung pada anak
Namun selain dari aturan tersebut, cepat atau lambat seseorang anak itu mula bercakap adalah bergantung pada dirinya sendiri. Ada anak yang cepat, dan ada yang lambat. Tidak semestinya mereka yang cepat itu adalah lebih bijak berbanding yang lambat. Ada yang lambat mula bercakap tapi kemudiannya lebih petah dan berjaya di dalam hidup berbanding anak yang cepat bercakap.

Ada anak yang mula awal, namun susunan perkataannya berterabur. Ada pula yang lambat mula namun setelah mula, susunan perkataannya lebih tersusun dan lancar berbanding yang awal tadi. Sebab itu, melabel anak yang lambat bercakap sebagai anak yang bermasalah adalah tindakan yang tidak tepat. Sebaiknya biarkan mereka menangkap sesuatu pelajaran dalam masa mereka sendiri. Biarkan ia berlaku tanpa paksaan dan tekanan.

Mengapa anak lambat?
Anak yang perkembangan fizikalnya cepat, biasanya akan lambat sedikit mula bercakap berbanding anak yang selalu diransang dengan percakapan dan selalu diajak berbual oleh ibubapa atau penjaga. Mereka lebih berminat terhadap aktiviti berbentuk fizikal, meneroka alam sekeliling mereka, meneroka kebolehan fizikal mereka. Wajar sahaja perkembangan bahasa mereka sedikit lambat.

Mereka ini adalah anak yang cepat boleh berjalan, berlari, memanjat, melompat, menendang bola, dan sebagainya.
Selain itu, anak yang terlalu ditekan untuk boleh bercakap juga boleh jadi akan lambat boleh bercakap. Mereka tertekan dan akhirnya takut untuk mencuba kerana harapan dan paksaan dari kedua ibubapa.

Apapun sebabnya, seorang anak yang lambat, biasanya apabila mereka mula, mereka akan cepat dapat mengejar kembali kawan-kawannya yang lain. Mereka juga akan dapat menyebut perkataan dengan lebih jelas kerana mereka sudah lebih besar pada ketika itu.
Macam mana nak kesan ada masalah?

Jadi, bagaimana nak tahu yang anak anda termasuk dalam golongan yang cuma lambat mula bercakap, bukannya mempunyai masalah pendengaran atau masalah pertuturan yang kekal sehingga dewasa? Menurut pakar kanak-kanak, cuba perhatikan anak anda, berikan arahan-arahan yang mudah kepada mereka seperti “nak”, “duduk”, “bye bye”, sekiranya mereka dapat memberikan reaksi yang sepatutnya, maka anda tak perlu risau.

Mereka sudah pun dapat memahami bahasa dan membina vocabulary (kamus perkataan) yang baik, cuma lambat dapat bercakap kembali. Perhatikan juga adakah mereka dapat menggunakan bahasa badan seperti bagaimana mereka ingin memberitahu kita yang dia nak menonton tv, nak minum susu, nak tukar lampin, tak dapat mencapai permainan yang dia mahukan dan sebagainya. Ia juga adalah tanda anak telah dapat membina “bahasa” dalam pemikiran mereka.

Anda hanya perlu risau dan bawa anak anda untuk berjumpa dengan pakar kanak-kanak sekiranya pada usia hampir 2 tahun, anak anda masih belum dapat memahami dan memberi arahan-arahan mudah tersebut.

Namun apapun, kita tidak juga menidakkan perasaan seorang ibu atau bapa, apabila merasakan ada sesuatu yang tidak kena terhadap anak, sebolehnya luangkan sedikit masa untuk membawa mereka melakukan pemeriksaan dengan pakar kanak-kanak di hospital. Sekiranya betul anak mempunyai masalah ber”bahasa” samada mendengar, memahami atau bertutur, maka mereka ada beberapa ujian yang dapat menentukannya.

Anak yang mempunyai masalah perlu mengikuti terapi secepat mungkin. Semakin awal mereka bermula semakin tinggi peluang mereka untuk pulih kembali.
Hanya boleh satu perkataan

“Anak saya hanya boleh menggunakan satu patah perkataan sahaja satu-satu ketika, dia masih belum boleh membentuk perkataan lagi sedangkan ramai kawan-kawannya yang telahpun mula bercakap dengan baik. Adakah saya perlu risau?”

Jawapannya, tidak. Tak perlu risau, apabila anak sudah boleh mula mengenal dan menyebut perkataan yang sesuai dengan satu-satu keadaan, maka tak perlu risau, dalam sedikit masa lagi dia akan mula boleh menggabungkan perkataan-perkataan tersebut.

Bagaimana meransang anak bercakap?
Selagi mana anak boleh menggunakan beberapa patah perkataan, menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi, dan memahami arahan mudah, maka boleh dikatakan perkembangan bahasa mereka adalah normal.Apa yang boleh dilakukan untuk mempercepatkan atau meransang perkembangan bahasa anak?

Pertama, perbanyakkan berbual dengan mereka, membacakan cerita kepada mereka, bertanya kepada mereka, cuba minta mereka bercakap.

Kedua, sekiranya mereka sudah mula bercakap satu perkataan, ulang kembali apa yang mereka sebut dalam ayat yang sempurna. Contohnya, apabila anak menyebut “nak”, tanyakan kembali “Muhammad, nak apa? Nak susu? Nak mainan?”. Atau apabila dia sebut “bola”, ulang kembali “Muhammad nak main bola?”. Jadikan ianya kebiasaan.

Ketiga, jangan sekali kali memaksa mereka bercakap dan jangan menunjukkan kekecewaan kerana mereka masih belum mampu bercakap. Ingat, bahasa yang pertama sekali anak belajar adalah bahasa emosi dan memek muka. Mereka lebih mahir membaca perasaan berbanding perkataan.

Dan yang terakhir, jangan lupa mendoakan mereka. Kerana apapun yang kita buat akhirnya yang menentukan segala sesuatu tetap adalah Yang Maha Esa.

nurkilan rasa fr:anakkusayang

MENGAJAR ANAK BERTERIMA KASIH

IBU TERBACA ARTIKEL NI..
Anak kecil yang mengucapkan terima kasih kepada sesiapa yang membantunya atau memberinya sesuatu sangat jarang dijumpai. Alangkah gembira dan sejuknya hati kita apabila anak sekecil 3 tahun mampu menilai penghargaan yang diberikan kepadanya dengan mengucapkan terima kasih.

Pernah satu hari anak saya mahukan susu buat kali kedua. Akan tetapi dia tidak ingat di mana dia meletakkan botol susunya. Kemudian saya mencarinya dan anak saya memberontak kerana saya tidak menjumpai botol susunya. Penatnya ibu mencari botol susu tersebut, tapi anak pula marah-marah sebab ibunya tidak menjumpai botol susu yang dihilangkannya.

Kadangkala, rasa tertekan dan kadangkala ibu bapa boleh rasa stress dengan keadaan ini. Namun, tindakan mendidik anak adalah tanggungjawab kita. Bukan pihak nursery atau tadika. Kita yang perlu diperhatikan terlebih dahulu sebelum orang lain.
Baiklah, sekarang mari kita mengajar anak mengucapkan terima kasih atas penghargaan yang diberikan kepadanya. Terdapat 2 perkara yang perlu dielakkan untuk mengajarkan anak berterima kasih.

Yang pertama, untuk mengajarkan anak berterima kasih akan menjadi sukar jika anak anda memperolehi setiap benda yang diingininya sejak kecil.

Yang kedua, terlalu banyak hadiah yang diberikan kepada anak kecil adalah keterlaluan dan sangat berat bagi dirinya. Anak kecil akan keliru dengan pemberian hadiah yang sepatutnya istimewa tetapi menjadi seolah-olah pemberian biasa seperti ibu memberi makan. Sebolehnya, berikan hadiah kepadanya di atas satu-satu pencapaian yang diperolehinya.

Untuk mengajarkan anak berterima kasih, pertama sekali ia mesti dimulakan daripada ibu bapa dan orang sekelilingnya. Ucapan terima kasih ini mudah sangat tertinggal atau terlupa, akan tetapi ia sangat penting. Ucapan ini dapat menghasilkan peribadi yang sering merendah diri dan tidak berbangga-bangga dengan harta atau sesuatu yang dimilikinya.

“Terima kasih sebab ambilkan buku untuk umi”“Terima kasih sebab picit kepala umi”“Terima kasih sebab jadi anak yang baik”“Terima kasih sebab selalu tolong umi kemas rumah”“Terima kasih sebab sayang umi”

Banyak lagi ucapan yang boleh diberikan kepada anak-anak kita. Dengan permulaan inilah, anak-anak kita akan belajar untuk menghargai sesuatu dan belajar merendah diri di hadapan orang. InsyaAllah…

NURKILAN FR:ANAKKU SAYANG