Monday, April 23, 2012

Baby 6 MONTH-Solid Food & 4 Days rule

Sharing Is Caring :)
Masa usia enam bulan, anda mungkin sudah dapat perhatikan tanda-tanda yang bayi sudah bersedia untuk meluaskan dietnya. Pada ketika ini, dia sudah dapat menegakkan kepalanya sendiri dan akan hilang refleks  (tongue thrust) yang bermakna dia sudah boleh belajar mengambil makanan selain makanan cecair sekarang. Dia juga akan mula menunjukkan minat terhadap makanan di pinggan anda, memerhatikannya dan mungkin akan cuba mencapainya.
Namun, ini tidak bermakna yang bayi anda sudah pandai duduk dan makan dengan garfu dan pisau. Sebenarnya, makanan awal bayi pada mulanya bukanlah pepejal; malah, makanan awal sepatutnya bersifat separa cecair sebab kemahiran mengendalikan pemakanan adalah kemahiran yang dipelajari oleh bayi secara perlahan-lahan.
Jadi pada awalnya apakah makanan yang boleh dicuba? Makanan awal yang selalu disyorkan ialah bijiran beras ditambah zat besi khas untuk bayi sebab mudah dicerna dan memang diketahui akan tidak mencetuskan sebarang reaksi alergi. Kementerian Kesihatan juga menyarankan bubur nasi utk masakan di rumah.
Mulalah dengan mencampurkan satu sudu kecil bijiran dengan empat atau lima sudu kecil susu badan, susu formula, atau air masak suam. Anda boleh menggunakan sudu bayi tetapi sesetengah pakar menyarankan supaya anda menggunakan jari saja, tetapi pastikan ianya bersih. Secara ringkas, cecahkan hujung jari anda ke dalam campuran bijiran dan suapkan bayi anda. Jangan harapkan yang dia akan makan banyak pada satu-satu masa – perut bayi yang kecil hanya dapat mengisikan hidangan yang sedikit, dan sebahagian besar nutrisinya akan terus datang dari susu badan atau susu formula untuk beberapa bulan ke depan lagi.
Makanan lain yang boleh anda mulakan pada usia enam bulan termasuklah puri buah-buahan seperti pisang, pir dan epal, dan sayur-sayuran seperti karot, labu dan kubis bunga. Anda juga boleh mencuba sayur-sayuran berkanji seperti ubi kentang dan ubi keledek. Di usia ini, adalah penting untuk memberikan bayi anda makanan berperisa lauk-pauk di samping yang manis, jika tidak, dia akan membina kegemaran terhadap makanan manis.

Credit info: bby center
SOLID FOOD & 4DAYS WAIT RULES
Ada macam2 menu dari solid food for baby hinggalah untuk anak2 yang dah membesar. Nanti nak kena cari buku 100 menu harian anak & Mama saya lapar cetusan idea dr wardina suffiah..utk di jadikan panduan utk penyediaan pemakanan utk marissa. Yerlah aqil dulu ajar makan2 mcm2 tapi bila dah besar ni langsung xnak makan nasi...kalau nak tahu ayam pun x pernah sentuh sampai ke besar padahal kecik2 dulu dah ajar makan ayam. Orang pun terkejut bila ibu cakap dia x makan ayam.Yerlah anak org lain kalau nampak ayam laju jer capai..tapi aqil langsung x heran...kita pulak yg susah hati.Yang dia tahu makan roti canai, roti,donut & biskut.Tapi kalau kat rumah  omah dia makan pulak nasi tu yg heran maybe sbb ada geng kut..Kalau duduk dgn kita sebulan maka sebulan lah dia x sentuh nasi.Ibu xnak la marissa jadi mcm abg dia aqil...
Persediaan untuk malam ni just  for the first time nak bagi marissa solid food so ibu dah siapkan bubur nasi.Angan2 ibu yg sedang berangan ni nak buat puree utk my adorable marissa.Insyaallah saya nak menggunakan “4 days wait rules” .. harap2 menjadi la ekkkk jangan hangat2 tahi ayam dah ler..
The “4 Day Wait Rule” is a really simple way to check for possible reactions to new foods such as food sensitivities or food allergies. Remember that in addition to possible allergic reactions, foods can also cause digestive troubles like tummy pains, painful gas or even poop troubles. Introduce new foods, one food at a time and at a space of 4 days apart. For example, introduce baby to avocado on Monday and then wait until Thursday to introduce another food.
When you introduce a new food over the course of several days, you are better able to determine exactly how your baby is reacting to that food. It is important to follow the “four day wait” rule when introducing your baby to new solid foods, especially in the beginning stage. This is most important if you and/or your family members have a history of food allergies.
Following the four day wait rule and introducing new foods one at a time will also enable you to easily begin anelimination diet. If you suspect your infant has had an adverse reaction to a new food, you will have just a few foods to look to as the culprit.
credit info: www.solidfood for baby
Di sebabkan angan2 tu jugaklah ibu dah beli baby cube ni utk letak puree yg akan di buat nanti...







No comments: