Tuesday, April 5, 2011

Risiko Mengandung di Usia 30-an

Bilakah waktu terbaik utk ibu hamil??


USIA 20-AN-Waktu yg tepat untuk hamil ialah ketika berusia 20-an dimana keadaan fizikal wanita sangat sesuai dan berada di puncak kesuburan. kelebihan hamil pada usia tersebut ialah risiko berlaku keguguran adalah sgt sedikit.ini kerana sel telur masih lagi muda dan masih kuat meskipun pada trimester pertama.kualiti sel telur yg baik berkemungkinan kecil utk terjadinya kelahiran bayi cacat yg disebabkan ketidaknormalan jumlah kromosom.


USIA 30-AN-Secara umumnya,kehamilan pada usia 30-an dianggap agak berisiko.Ia disebabkan oleh keadaan tubuh ibu yang tidak lagi sesuai yang akan membuatkan ibu hamil berasa lebih cepat lelah dan tidak tahan terhadap serangan morning sickness.


Pada usia ini,pelbagai masalah kesihatan berhubung kehamilan,seperti tekanan darah tinggi dan diabetes akan selalu terjadi.Ganggua kesihatan ini selalunya mempengaruhi proses kelahiran.Faktor inilah yang menyebabkan proses kelahiran pada usia 30-an lebih cenderung dilakukan melalui pembedahan.


Risiko keguguran berada dlm sekitar 11.7% apabila kehamilan berlaku pada umur 30-34 tahun.Pada usia 35-39 tahun pula,risiko tersebut meningkat menjadi 18%.Risiko lain adalah placenta previa,placenta abruption,berat bayi kurang dan bayi lahir pramatang,perkara paling ditakuti ialah kemungkinan bayi menderita penyakit seperti sindrome dan ketidaknormalan jumlah kromosom.

1 comment:

Cikrosecute said...

Salam...Hei! linda Follow la blog aku..hehehe...