Wednesday, March 9, 2011

Bila papa salah cakap

Semalam teringat kata-kata papa kat aqil:-

aqil : nak..nak..(aqil datang menonong dgn bekas biskut)
papa: ooo nak roti..
ibu: tu biskutla bang bkn roti... sambil ngelengkan kepala apalah papa ni dah puas ibu ckp kalau dgn anak ckp yg betul ni ikut bahasa perak, biskut dipanggilnya roti kan dah x betul tu.

kalau nak tahu org utara or perak sebut biskut tu roti dan roti tu tetap roti. kalau balik sana selalu diaorg duk cakap biskut tu roti mula2 dulu pening jugak ibu nak faham.susahkan kalau berbeza loghat cam gini.

kalau ibu cakap ada bunyi G pandai pulak papa complaint:-
papa: duk s.alam dah dkt 8 tahun x hilang lagi G..
ibu: ah biarlah at least bunyi G tapi makna n maksud betul ini tidak biskut dia kata roti kan dah lari tajuk tu...

Jadi kalau nak bercakap dgn anak tu biarlah dgn bahasa yg betul maksud n maknanya..pesanan utk ibu jugak...

pisssst no warrrr....

1 comment:

IEZA said...

Tak tahu pulak..hari ini baru tahu..he.he..